Νέα | e-μεταβιβάσεις

Πιλοτική λειτουργία για την πλατφόρμα e-Μεταβιβάσεις ακινήτων

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΑ ΝΕΑ

Έρχεται το Νοέμβριο η πλατφόρμα για τις e-Μεταβιβάσεις ακινήτων.

Με τον συμβολαιογράφο να αποτελεί το μοναδικό σημείο επαφής, η μεταβίβαση ενός ακινήτου θα μπορεί να γίνεται ακόμα και μέσα σε 3 λεπτά. Πρώτα θα πρέπει να συγκεντρωθούν ηλεκτρονικά όλα τα απαιτούμενα έγγραφα και δικαιολογητικά (από Εφορία, Κτηματολόγιο, δήμους κ.λπ.). Η πλατφόρμα για τις e-Μεταβίβασεις του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης δημιουργεί ένα one-stop-shop που θα επιταχύνει τα συνολικά 11 βήματα που είναι σήμερα απαραίτητα για να γίνει μια μεταβίβαση. Θα συρρικνώσει το χρόνο από τους τουλάχιστον έξι μήνες που διαρκεί σήμερα σε μόλις λίγα λεπτά.

Η πιλοτική λειτουργία της ψηφιακής πλατφόρμας θα ξεκινήσει σε δύο φάσεις. Στην πρώτη μέσα στον Νοέμβριο μια μικρή ομάδα συμβολαιογράφων, που εκπαιδεύονται ήδη, θα δοκιμάσει τη διαδικασία ώστε να διορθωθούν τυχόν προβλήματα. Στη δεύτερη θα μπει σε πιλοτική παραγωγική λειτουργία ως το τέλος του έτους με το σύνολο των συμβολαιογράφων της χώρας.

Σε αυτή τη φάση, θα μεταβιβάζεται τακτοποιημένο ακίνητο σε λειτουργούν Κτηματολόγιο από φυσικό πρόσωπο σε φυσικό πρόσωπο.

Χωρίς ταλαιπωρία με την πλατφόρμα e-Μεταβιβάσεις

Η νέα ηλεκτρονική υπηρεσία μέσω της ψηφιακής πύλης του Ελληνικού Δημοσίου gov.gr έρχεται για να απλουστεύσει και να επιταχύνει μια διαδικασία που στο μυαλό όλων συνδέεται με ταλαιπωρία, ουρές σε διάφορες υπηρεσίες, χαρτούρα και απρόβλεπτα εμπόδια. Σήμερα, απαιτούνται περίπου 17 πιστοποιητικά τα οποία οι πολίτες πρέπει να αναζητήσουν οι ίδιοι και να τα πάρουν στα χέρια τους. Απαιτούνται συνολικά 11 βήματα, όταν ο διεθνής μέσος όρος είναι 4,7 βήματα, σύμφωνα με την καταγραφή της Παγκόσμιας Τράπεζας. Πρόκειται δε για μια διαδικασία που ναρκοθετεί και την αναπτυξιακή πορεία της χώρας. Βάζει εμπόδια στο «επιχειρείν».

Όπως είχε αναφέρει ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης στη Βουλή κατά την ψήφιση του νομοσχεδίου για το Κτηματολόγιο, «στόχος μας είναι ο συμβολαιογράφος που θα έχει αυτή την εφαρμογή να μπορεί να αντλεί από όλες τις διαθέσιμες βάσεις δεδομένων του Δημοσίου όλα τα στοιχεία τα οποία χρειάζεται αυτόματα. Αυτό είναι ένα μεγάλο βήμα ώστε οι πολίτες και οι επιχειρηματίες να μην ταλαιπωρούνται στις μεταβιβάσεις».

Με τη νέα ψηφιακή πλατφόρμα για τις e-Μεταβιβάσεις, εάν υπάρχει Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου, ένα τακτοποιημένο ακίνητο και ο πωλητής είναι ενήμερος φορολογικά και ασφαλιστικά. Τότε πραγματικά η μεταβίβαση γίνεται σε μόλις ένα βήμα από έντεκα.

Πλατφόρμα e-Μεταβιβάσεις: Μία εφαρμογή για τρεις

Η πλατφόρμα e-Μεταβιβάσεις θα υποστηρίζει δύο ρόλους. Του συμβολαιογράφου και του πολίτη. Ο πολίτης θα είναι είτε Πωλητής είτε Αγοραστής. Μόλις οι δύο τελευταίοι συμφωνήσουν στην αγοραπωλησία του ακινήτου, τότε χτυπούν την ηλεκτρονική πόρτα του συμβολαιογράφου. Χωρίς να χρειάζεται να μετακινηθούν από το σπίτι ή την εργασία τους.

Το σύστημα ταυτοποιεί και τους τρεις χρήστες. Ο συμβολαιογράφος περνά δύο στάδια. Το πρώτο μέσω των κωδικών Taxisnet και το δεύτερο μέσω του Μητρώου Συμβολαιογράφων. Πωλητής και Αγοραστής ταυτοποιούνται μέσω των κωδικών Taxisxnet.

Στην έναρξη της διαδικασίας ο συμβολαιογράφος, αφού καταχωρίσει τον ΑΦΜ του πωλητή ή των πωλητών (καθώς μεταβιβάζονται δικαιώματα ιδιοκτησίας) και του αγοραστή στην πλατφόρμα e-Μεταβιβάσεις, προσκαλεί αμφότερους να τον εξουσιοδοτήσουν. Αποστέλλει ένα link καταχώρισης μέσω email και SMS ότι είστε ο πωλητής και ο αγοραστής του ακινήτου.

Ο πωλητής, από τη δική του πλευρά, αφού ταυτοποιηθεί και αποδεχθεί ότι θα γίνει προσπέλαση των στοιχείων του, παρέχει την εξουσιοδότηση. Έτσι ο συμβολαιογράφος μπορεί να συλλέξει τα απαραίτητα έγγραφα και να προχωρήσει στην αγοραπωλησία.

Πλατφόρμα e-Μεταβιβάσεις: Η σύνδεση με τα δίκτυα

Μία καινοτομία του συστήματος αποτελεί η παραγωγή ενός κωδικάριθμου με QR code. Φέρει όλα τα στοιχεία που χρειάζονται για τη σύνδεση με τη ΔΕΗ, την ΕΥΔΑΠ και όλες τις άλλες υπηρεσίες. Επίσης απαλλάσσει πολίτες και επιχειρήσεις από τα πήγαινε-έλα με τεράστιους φακέλους.

Δεύτερο βήμα στην πλατφόρμα e-Μεταβίβασεις είναι η διασύνδεσή του με το ΓΕΜΗ. Ώστε να απευθύνεται και σε επιχειρήσεις, καθώς θα πιστοποιείται ο νόμιμος εκπρόσωπος. Όμως η επόμενη φάση θα προχωράει ακόμα πιο πέρα. Θα εντάσσει τα Μητρώα της Αρχαιολογίας και των περιοχών Natura ή τους δασικούς χάρτες, ώστε να επεκταθεί και στα μη «καθαρά» ακίνητα για να καλύψει όλες τις αγοραπωλησίες ακινήτων στη χώρα. Ήδη προβλέπεται το εν λόγω έργο στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Τα ηλεκτρονικά βήματα των συμβολαιογράφων για τα δικαιολογητικά

Ξεκινά ένα μεγάλο δίχτυ διαλειτουργικότητας που «επικοινωνεί» άμεσα με το Κτηματολόγιο, το Φορολογικό Μητρώο, το Μητρώο του υπουργείου Εργασίας, την πλατφόρμα της ΑΑΔΕ. Ο πωλητής επιλέγει μέσω του δικού του προφίλ, από τα ακίνητα που περιλαμβάνονται στο Ε9 του, εκείνο που θέλει ή καταχωρεί εξαρχής τον κωδικό του ΑΤΑΚ (Αριθμός Ταυτότητας Ακινήτου). Επίσης, εφόσον το έχει διαθέσιμο, μπορεί να μεταφορτώσει το συμβόλαιο ή να το αναζητήσει ο ίδιος στο maps.gov.gr ή ο συμβολαιογράφος μέσω της Θέασης στο επόμενο βήμα. Από τη στιγμή που ο πωλητής θα πατήσει ολοκλήρωση, ξεκινάει ο κύκλος του συμβολαιογράφου, που έχει λάβει απαραιτήτως τις εξουσιοδοτήσεις των δύο μερών μέσω email.

Η συλλογή όλων των απαραίτητων εγγράφων γίνεται χωρίς καθόλου χαρτιά. Ελαχιστοποιείται σε πρώτη φάση ή και εξαλείφεται η φυσική επαφή του πολίτη με υπηρεσίες και γκισέ.

Τι «τραβάει» λοιπόν ο συμβολαιογράφος με όπλο τις διαλειτουργικότητες:

  • ΚΑΕΚ (Κωδικός Αριθμός Εθνικού Κτηματολογίου) που είτε έχει χορηγήσει ο πωλητής είτε ανιχνεύεται μέσω Κτηματολογίου.
  • Συμβόλαιο του ακινήτου.
  • Πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ. Εάν δεν είναι πληρωμένος δεν θα μπορεί να «κλειδώσει» ο συμβολαιογράφος τη διαδικασία.
  • Αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας.
  • ΤΑΠ (Τέλος Ακίνητης Περιουσίας), το οποίο και είναι αυτό που ακόμη δεν διαλειτουργεί διότι δεν υπάρχουν οι αντίστοιχες ψηφιακές υπηρεσίες στους δήμους της χώρας, άρα απαιτείται αίτηση του πωλητή.
  • Εγγραφα μηχανικού. Εφόσον υπάρχει Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου (δεν είναι υποχρεωτική), τότε «γυρίζει» όλα τα απαιτούμενα έγγραφα αυτόματα, αλλιώς συλλέγονται και μεταφορτώνονται σε ένα μόνο αρχείο στην εφαρμογή.
  • ΚΗΔ (Κωδικός Ηλεκτρονικού Διαγράμματος), ο οποίος αντλείται από Κτηματολόγιο και εκδόθηκε από τον μηχανικό όταν ανέβηκε το τοπογραφικό.
  • Απόσπασμα Κτηματολογικού Διαγράμματος.

Όταν όλα τα παραπάνω «κλειδώσουν», τότε ο συμβολαιογράφος πατάει το κουμπί «Δήλωση». Μεταφέρεται στο myProperty της ΑΑΔΕ από το οποίο προκύπτει αυτόματα η ταυτότητα πληρωμής. Αυτή αποστέλλεται στον αγοραστή, ο οποίος και οφείλει και να καταβάλει τον φόρο. Αυτό σημαίνει και την ολοκλήρωση της μεταβίβασης. Η διαδικασία ολοκληρώνεται όταν γίνει και η μετεγγραφή του ακινήτου στο Κτηματολόγιο και πάλι ηλεκτρονικά από τον συμβολαιογράφο.

Πηγή: Το Βήμα

Φόρμα ενημέρωσης

Για περισσότερες πληροφορίες για

  1. Κατασκευή - Ανακαίνιση κτιρίων
  2. Πρόγραμμα "Εξοικονόμηση κατ' οίκον"
  3. Ενεργειακό πιστοποιητικό
  4. Ενεργειακό έλεγχο κτιρίου με θερμική κάμερα
  5. Τακτοποίηση αυθαιρέτων

επικοινωνήστε μαζί μας στο τηλέφωνο 210 300 33 55, στο email [email protected] ή συμπληρώστε τη φόρμα

Energycert footer image

Εγγυημένη Ποιότητα

Energycert footer image

Επιστημονική Εξειδίκευση

Energycert footer image

Πολυετής Εμπειρία

ΕΓΓΡΑΦΗ NEWSLETTER

Μάθε πρώτος τις προσφορές, τα νέα προϊόντα και όλα τα νέα μας.