Νέα | Εξοικονομώ

«Εξοικονομώ»: Λύση στο πρόβλημα έκδοσης ΑΦΜ

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΑ ΝΕΑ

Δεν έχει τέλος η ταλαιπωρία των διαχειριστών στις πολυκατοικίες οι οποίοι προσπαθούν να βγάλουν ΑΦΜ για πολλούς λόγους, όπως είναι φυσικά και το νέο πρόγραμμα «Εξοικονομώ».

Μία σειρά από θέματα που αφορούν τους διαχειριστές των πολυκατοικιών, παραμένει σε εκκρεμότητα. Ενώ το Υπουργείο Οικονομικών δε δίνει καμία διευκρίνιση ή πρακτική λύση, δίνοντας προτεραιότητα στις αποζημιώσεις των ιδιοκτητών ακινήτων οι οποίοι πλήττονται από την πανδημία.

Οι διαχειριστές, ωστόσο, προσπαθούν να αποκτήσουν ΑΦΜ. Και αυτό τόσο για να εισπράττουν τα κοινόχρηστα μέσω των τραπεζών όσο και για να εντάξουν την πολυκατοικία στο «Εξοικονομώ», στο Επίδομα Θέρμανσης κτλ.

Συμφωνά με την νομοθεσία, για να βγάλει ο διαχειριστής ΑΦΜ, πρέπει να συμφωνεί το σύνολο της γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας. Επίσης δεν είναι ξεκάθαρο αν οι διαχειριστές υποχρεούνται στην υποβολή Ε9 για κοινόχρηστους χώρους ή για παλιά κοινόχρηστα διαμερίσματα τα οποία τα νοικιάζουν.

Την ίδια ώρα, θολώνει και το τοπίο με την φορολόγηση εισοδημάτων από τυχόν ενοίκια που μπορεί να έχει πολυκατοικία που εκμισθώνει κάποιο παλιό θυρωρείο ή διαμέρισμα ή αποθήκη και τα λοιπά.

Το πρόβλημα εδώ είναι ότι τα εισοδήματα που εισπράττονται σε αυτές τις περιπτώσεις επιβαρύνουν προσωπικά το διαχειριστή (αντί την πολυκατοικία που δεν έχει ΑΦΜ) και μάλιστα αναλογικά, καθώς προστίθεται στην κλίμακα της φορολογίας εισοδήματος του. Οι διαχειριστές ζητούν να ισχύει το παλιό καθεστώς δηλαδή να υπάρχει αυτοτελής φορολόγηση της τάξης των 25% ξέχωρα από την φορολογία εισοδήματος.

Έκδοση ΑΦΜ

Σε κάθε περίπτωση, για να εκδοθεί ΑΦΜ διαχείρισης και τραπεζικός λογαριασμός πολυκατοικίας πρέπει να γίνουν τα εξής:

Ο διαχειριστής της πολυκατοικίας καταθέτει σχετικό αίτημα στην αρμόδια ΔΟΥ, υποβάλλοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά (π.χ. σύσταση οριζοντίου ιδιοκτησίας της πολυκατοικίας, πρακτικό ορισμού του Διαχειριστή από τη Γενική συνέλευση της πολυκατοικίας, αντίγραφο της ταυτότητας του διαχειριστή).

Στη συνέχεια ο διαχειριστής απευθύνεται σε πιστωτικό ίδρυμα και προβαίνει σε άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού, ο οποίος θα πρέπει να συνδέεται με το ΑΦΜ που εκδόθηκε. Το πρόβλημα εδώ είναι διπλό:

Πρώτον, απαιτείται πρακτικό γενικής συνέλευσης με αποδοχή όλων των ιδιοκτήτων (τα 1.000 χιλιοστά) κάτι που είναι πρακτικά αδύνατο.

Δεύτερον, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους €100 για όσους δεν έβγαλαν εγκαίρως το ΑΦΜ. Για τα θέματα αυτά εξετάζονται εισηγήσεις, προκειμένου να καταργηθεί το πρόστιμο και η έκδοση ΑΦΜ διαχειριστή να γίνεται μόνο με την πλειοψηφία της γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας και βάσει του καταστατικού της.

Ένα δεύτερο θέμα που περιπλέκει την ανάληψη της διαχείρισης είναι το ασαφές τοπίο σχετικά με την υποχρέωση δήλωσης κοινοχρήστων χώρων πολυκατοικιών στο Ε9. Οι κοινόχρηστοι χώροι των πολυκατοικιών δεν αποτέλεσαν ποτέ και πουθενά αντικείμενο επιβολής οποιουδήποτε φόρου περιουσίας, ούτε στον φόρο μεταβίβασης, ούτε στον φόρο κληρονομιών και δωρεών. Ειδικότερα στη χώρα μας έχουν ρητά εξαιρεθεί από το ΤΑΠ, το ΕΕΤΗΔΕ (2011-12) και το ΕΕΤΑ (2013), αλλά και από τον πρόσφατο ΕΝΦΙΑ.  

Για πρώτη φορά με την υπ’ αριθμόν 1052/17.2.2014 απόφαση του ΓΓΕ, περί του πώς δηλώνονται οι ιδιοκτησίες στο Ε9, οι συνιδιοκτήτες πολυκατοικιών που διαθέτουν διαμέρισμα θυρωρού, κλειστό κοινόχρηστο χώρο στάθμευσης ή κοινόχρηστη αποθήκη και κοινόχρηστη κολυμβητική δεξαμενή, κλήθηκαν για πρώτη φορά να δηλώσουν τους παραπάνω κοινόχρηστους χώρους στο Ε9 τους, κατά το ποσοστό συνιδιοκτησίας τους στο κτίριο.

«Μαύρη» μίσθωση χώρων

Μέχρι το 2013 ήταν ευκολότερη η νόμιμη εκμίσθωση κοινόκτητων διαμερισμάτων των πολυκατοικιών (π.χ. παλαιά θυρωρεία) και η δήλωση του μισθώματος από τον διαχειριστή με το ΑΦΜ της πολυκατοικίας. Ο διαχειριστής κατέβαλε εφάπαξ τον φόρο εισοδήματος 25% στο τέλος κάθε ημερολογιακού έτους.

Τα ποσά που εισπράττονταν, κατά κανόνα χρησιμοποιούνταν από τον διαχειριστή για τη συντήρηση και επισκευή των κοινόχρηστων χώρων και εγκαταστάσεων των πολυκατοικιών. Σε μια προσπάθεια επαύξησης των εσόδων, νομοθετήθηκε η υποχρέωση ξεχωριστής δήλωσης από κάθε συνιδιοκτήτη του μεριδίου του μισθώματος που του αναλογεί.

Η ρύθμιση αυτή αποδείχθηκε απόλυτα ανεφάρμοστη, ιδιαίτερα σε πολυκατοικίες των 30 και 50 διαμερισμάτων που διαθέτουν τέτοιους χώρους.

Οι χώροι αυτοί, όπως και κάποιες αποθήκες, είτε παρέμειναν κενοί και άχρηστοι, είτε μισθώθηκαν υπό συνθήκες φορολογικής αδιαφάνειας. Αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής ήταν το Δημόσιο να χάνει τα σχετικά φορολογικά έσοδα κάθε χρόνο.

Οι σχετικές εισηγήσεις προβλέπουν επιστροφή στο σύστημα της αυτοτελούς φορολόγησης των εσόδων των πολυκατοικιών.

Πηγή: b2green.gr

Φόρμα ενημέρωσης

Για περισσότερες πληροφορίες για

  1. Κατασκευή - Ανακαίνιση κτιρίων
  2. Πρόγραμμα "Εξοικονόμηση κατ' οίκον"
  3. Ενεργειακό πιστοποιητικό
  4. Ενεργειακό έλεγχο κτιρίου με θερμική κάμερα
  5. Τακτοποίηση αυθαιρέτων

επικοινωνήστε μαζί μας στο τηλέφωνο 210 300 33 55, στο email [email protected] ή συμπληρώστε τη φόρμα

Energycert footer image

Εγγυημένη Ποιότητα

Energycert footer image

Επιστημονική Εξειδίκευση

Energycert footer image

Πολυετής Εμπειρία

ΕΓΓΡΑΦΗ NEWSLETTER

Μάθε πρώτος τις προσφορές, τα νέα προϊόντα και όλα τα νέα μας.