Σοβαρά προβλήματα με την Πολεοδομία αντιμετωπίζουν χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων οι οποίοι είτε προσπαθούν να ενταχθούν στο «Εξοικονομώ 2021», είτε θέλουν απλά να μεταβιβάσουν το ακίνητό τους, και έκπληκτοι διαπιστώνουν ότι ο φάκελός τους έχει χαθεί.
Αυτή την περίοδο που γίνεται ψηφιοποίηση των φακέλων, η Πολεοδομία σε όλες τις περιοχές της χώρας, δεν έχει καταφέρει να μετατρέψει τα αρχεία σε ηλεκτρονική μορφή. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα στοιχεία των ακινήτων να παραμένουν σε χάρτινους φακέλους. Σε πολλές περιπτώσεις, μάλιστα, αυτός ο φάκελος… χάθηκε!
Η ουσία είναι ότι μόνο λίγοι δήμοι της χώρας έχουν καταφέρει να ψηφιοποιήσουν τους φακέλους ακινήτων. Εκεί, η διαδικασία προχωράει ομαλά. Εάν όμως ο φάκελος έχει χαθεί τότε ξεκινάει μια απίστευτη ταλαιπωρία για τους ιδιοκτήτες ακινήτων.
Τρία είναι τα βασικά προβλήματα σε αυτήν την περίπτωση:
- Να μην μπορούμε να ενταχθούν στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ».
- Να μην μπορούν να δώσουν την ηλεκτρονική ταυτότητα του κτιρίου.
- Να μην μπορούν να μεταβιβάσουν το ακίνητο.
Όπως αναφέρει το newmoney.gr, μετά το πρώτο σοκ… έρχεται και το δεύτερο για τους ιδιοκτήτες ακινήτων. Θα πρέπει να γίνει ανασύσταση φακέλου από το δημόσιο. Αν αυτό δεν καταστεί… αδύνατο, ο πολίτης θα πρέπει να πληρώσει έναν μηχανικό για νέα αποτύπωση του ακινήτου.
Τι αναφέρει το προεδρικό διάταγμα
Να τονιστεί ότι βάσει προεδρικού διατάγματος (ΠΔ 114/2005, ΦΕΚ Α 165/30-6-2005) το κράτος αναγνωρίζει την ευθύνη και η πολεοδομία αναλαμβάνει την ανασύσταση του φακέλου. Το βάρος της ανασύστασης, δηλαδή, πέφτει στους μηχανικούς του κράτους. Αυτό που σημαίνει «διεκπεραίωση με ρυθμούς Δημοσίου» εάν ο ίδιος ο ιδιοκτήτης δεν τρέξει (και πληρώσει από μόνος του) για να βρει τα αναγκαία έγγραφα.
Εάν δεν βρεθούν πουθενά τα αντίγραφα οι μηχανικοί, θα πρέπει να προχωρήσουν σε νέα αποτύπωση για να δημιουργηθεί νέος φάκελος. Πράξη που φυσικά καλείται να πληρώσει (για δεύτερη φορά) ο ιδιοκτήτης του ακινήτου. Η πλήρης σειρά αποτύπωσης αρχιτεκτονικών σχεδίων ενός χώρου αποτελείται από κάτοψη, τομή, όψη και άνοψη. Αν προστεθεί σε αυτά και το τοπογραφικό τότε το κόστος εκτοξεύεται!
Όμως, μέχρι να λυθεί το πρόβλημα της απώλεια του φακέλου ακίνητου, παγώνει η έκδοση ταυτότητας κτιρίου. Κάτι απαραίτητο για τις μεταβιβάσεις. Επίσης όσοι συμμετέχουν στο «Εξοικονομώ» και έχουν πληρώσει τα έξοδα δεν βρουν ή φτιάξουν ξανά τον φάκελο του ακινήτου τους κινδυνεύουν να μείνουν μόνο με την χαρά της προέγκρισης!
Το μόνο αισιόδοξο στην όλη κατάσταση είναι ότι πρόσφατα προκηρύχτηκε από το Τεχνικό Επαγγελματικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) έργο ύψους 150 εκατ. ευρώ για τη ψηφιοποίηση περίπου 3,5 εκατ. αρχείων πολεοδομιών.
Το συγκεκριμένο έργο βέβαια που θα ολοκληρωθεί σε πέντε χρόνια από τη συμβασιοποίησή του!